Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä: Ei kasvatuksen ja opetuksen lisäleikkauksille - valtionosuudet oikeaan osoitteeseen

Måndag 2013-05-27 kl 20:15 - Johannes Yrttiaho

Turun kaupunginvaltuusto käsitteli kokouksessaan 27.5. talouden 1. osavuosikatsausta. Kaupunginhallitus on vaatinut lautakunnilta uusia leikkausesityksiä 13.6. mennessä. Samalla se on päättänyt olla myöntämättä ministeriön kasvatus- ja opetuslautakunnalle osoittamia ammattiopetuksen valtionosuuksia lautakunnalle, vaan rahat ovat jääneet keskushallinnon tileille. Tämä lisää paineita leikkauksiin koko kasvatus- ja opetuslautakunnan palveluista, myös perusopetuksesta, josta jo kevään kuluessa on jouduttu leikkaamaan. Lautakunnalta on jäänyt saamatta  peräti 1,2 miljoonaa euroa valtionosuuksia sekä lisäksi noin 0,6 miljoonan euron ammatillisen opetuksen tuloksellisuusrahat. Vasemmistoliitto esitti, että kasvatus- ja opetuslautakunnalle tarkoitetut valtionosuudet kohdennetaan toimielimelle täysimääräisinä eikä lautakuntaa pakoteta uusiin leikkauksiin (ks. esitys alla). Esitys kaatui äänin 9-58.

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmän lisäysehdotus
Turun kaupunginvaltuusto 27.5.2013/Vuoden 2013 talouden 1. osavuosikatsaus

"Kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta kaupunginhallituksen päätöksen mukaisia toimenpiteitä ei voida palvelutasoa vaarantamatta toteuttaa.

Kaupunginvaltuusto päättää, ettei kasvatus- ja opetuslautakunnan nettomenoja alenneta. Valtuusto velvoittaa kaupunginhallituksen tuomaan kasvatus- ja opetuslautakunnan 27.3.2013 tekemän valtionosuuksien kohdentamista koskevan lisätalousarvioehdotuksen sekä lukio- ja ammattiopetuslautakunnan 18.12.2012 tekemän esityksen ammatillisen koulutuksen tulosrahojen kohdentamisesta valtuuston käsittelyyn 17.6.2013 mennessä."

Nyckelord: kaupunginvaltuusto, ammattiopetus, leikkaukset, valtionosuudet, Turku