Turun Vasemmistoliitto: Turun kaupungista ei saa tehdä kiinteistösijoittajien lypsylehmää!

Fredag 2013-09-13 kl 11:37 - Elias Laitinen

Turun Vasemmistoliiton mielestä kaupungin kiinteistöjen myyminen yksityisille sijoittajille ja vuokraaminen sitten takaisin kaupungin toimintojen käyttöön ei ole järkevää, eikä pitkän päälle säästä kaupungin menoja. Turun kaupungista ei saa tehdä lypsylehmää kiinteistösijoittajille, joiden voitot turkulaiset lopulta joutuisivat maksamaan.

Kaupungin johto ja talousosasto ovat väläyttäneet tällaista yksityiseltä yrityssektorilta lainattua toimintamallia ratkaisuksi Turun ajankohtaisiin talousongelmiin. Ajatus ei sovi kunnan toimintaan. Kalliista vuokratiloista tulisi päinvastoin pääsääntöisesti luopua ja keskittää kaupungin toiminnot sen omiin tiloihin.

Turulla on runsaasti kiinteistöomaisuutta, josta kaupungin toimintojen kannalta tarpeeton osa voidaan varmasti myydä. Myyntitulot tulee kuitenkin käyttää uusien tilojen rakentamiseen sekä vanhojen peruskorjauksiin, jolloin omaisuus vain muuttaa muotoaan tai sijaintikohdettaan. Kiinteän
omaisuuden myyminen tavanomaisten käyttömenojen kattamiseksi on lyhytnäköistä.

Turun kaupungin hallitsemia vuokra-asuntoja ei varsinkaan pidä myydä, vaan päinvastoin rakentaa lisää kohtuuvuokraisia asuntoja.

Turku omistaa myös suuren määrän arvokkaita historiallisia kiinteistöjä, joista on pidettävä huolta ja jotka on pidettävä kaikkien turkulaisten saavutettavissa.

Nyckelord: kiinteistöjen myyminen, Turku