Kuuden tunnin työpäivän kokeilu Turun vanhustenhuoltoon

Fredag 2018-05-18 kl 08:37

Turun Vasemmistoliitto vaatii, että Turku kokeilee vanhustenhuollossa kuuden tunnin työpäivää työntekijöiden ansiotason alentumatta.

Vanhustenhuollon hoitajat tekevät tällä hetkellä työtä kovassa kiireessä ja paineessa. Vanhustenhuollossa jonot ovat pitkät ja työntekijöiden stressi suuri, koska kaupungin osoittamat resurssit vanhustenhuoltoon ovat riittämättömät.

Työntekijöiden työajan lyhentäminen tarkoittaisi, että hoitajien palkkatasoon ei kosketa. Sen sijaan uusia hoitajia palkattaisiin korvaamaan työntekijöiden lyhentyvää työaikaa.

Työajan lyhentäminen vähentää töissä tapahtuvia virheitä, sairauspoissaoloja ja työttömyyskorvauskuluja. Työntekijöiden vireys, motivaatio ja työtyytyväisyys kohenevat.

Ruotsin Göteborgissa kuuden tunnin työpäivää on kokeiltu kaupungin vanhainkodissa vuosina 2015-2017. Kokeilun myötä palvelun laatu parani: Hoitajat pystyivät käyttämään entistä enemmän aikaa ikäihmisiä aktivoivaan ja sosiaaliseen toimintaan hoidollisten toimenpiteiden ohella. Työntekijöiden sairauspoissaolot vähenivät 10 prosenttia ja koettu työhyvinvointi koheni 50 prosenttia. Työntekijät olivat kokeilun myötä aiempaa virkeämpiä, tuotteliaampia ja onnellisempia.

Göteborgin kokeilu nosti vanhainkodin kustannuksia 22 prosentilla, mikä on vain puolet etukäteen arvioidusta kustannusten noususta.  Lisäksi on huomioitava, että kokeilussa jätettiin tutkimatta hoitajien terveydentilan paranemisesta seuranneet pidemmän ajan säästöt.

”Työpäivän lyhentäminen kuuteen tuntiin ansiotason laskematta parantaa työntekijöiden työtehoa, terveyttä ja onnellisuutta. Niin sanottu kilpailukykysopimus sitoi kuitenkin työntekijöiden kädet entistä pidemmäksi aikaa työpisteelle. Työajan lisäys on suuri virhe, joka on peruttava”, Turun Vasemmistoliiton kunnallistoimikunta tähdentää.