Turun Vasemmistoliitto vaatii radikaalia politiikan suunnanmuutosta

Torsdag 2018-05-31 kl 20:41

Turun poliittiset ryhmät neuvottelevat tällä hetkellä ns. kasvuohjelmasta. Asia on tulossa kaupunginhallituksen käsittelyyn maanantaina 4.6. Kasvuohjelmassa linjataan kymmenien miljoonien talouden sopeutustoimia tuleville vuosille. Vasemmistoliitto pelkää, että käytännössä esitykset johtavat omaisuuden myyntiin, asiakasmaksujen korotuksiin, yksityistämiseen ja menojen leikkauksiin. Kyse on talouskuriohjelmasta, samasta politiikasta, mitä Turussa on kokoomusjohtoisesti harjoitettu jo vuosia.

Kasvuohjelma on jyrkässä ristiriidassa Vasemmistoliiton tavoitteiden kanssa. Vasemmisto vaatii lisää panostusta kunnallisiin lähipalveluihin, alennuksia asiakasmaksuihin sekä edulliseen ja laadukkaaseen vuokra-asumiseen. Vasemmistoliitto perää päiväkoti-, koulu- ja palveluasuntoinvestointien asettamista investointilistan kärkeen. Yksittäisinä, tärkeimpinä kohteina Pansion yläkoulu ja Varissuon uimahalli.

Kokoomus, joka on menettänyt kannatustaan, mutta onnistunut pitämään avainpaikat hallussaan, pyrkii edelleen pitämään Turkua poliittisessa ohjauksessa. Turku-sopimukset sen oli pakko haudata hävittyjen vaalien jälkeen, mutta nyt kokeillaan uudelleen kasvuohjelman nimellä.

Turun Vasemmistoliitto vaatii talouskuri- ja kabinettipolitiikan lopettamista ja voimakkaita syrjäytymisen ja eriytymiskehityksen korjaamiseen tähtääviä toimia. Politiikan suunta on muutettava nyt, Vasemmistoliitto vaatii.

Lisätiedot:
Jaakko Lindfors