Irtisanomissuojaa vahvistettava heikentämisen sijaan

Torsdag 2018-10-04 kl 17:22

Sipilän porvarihallitus päätti huhtikuussa 2018 esittää työsopimuslain irtisanomissuojan heikentämistä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Tavoitteeksi esitetään keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä ja alentaa työllistämisen kynnystä. Hallitus muutti painostuksen alla tällä viikolla esityksensä koskemaan vain alle 10 hengen yrityksiä, mutta asia ei muuksi muutu.

Irtisanomissuojan heikentämistä perustellaan työllisyysvaikutuksilla, vaikka mitään näyttöä tällaisista vaikutuksista ei ole. Irtisanomissuoja on Suomessa kansainvälisesti vain keskitasoa. Muutoksella voi olla jopa negatiivinen vaikutus rekrytointiin, kun työntyöntekijät hakeutuisivat suurempiin yrityksiin parempien työehtojen perässä. Esitys jatkaa Sipilän hallituksen työväestöä kurittavaa linjaa, joka on ollut erityisen vihamielistä naisia ja nuoria kohtaan.

Tästä lähtien voitaisiin työntekijöitä irtisanoa aiempaa vähäisemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai rikkomisesta tai jopa ”epäasiallisesta käyttäytymisestä” silloin, kun se ”horjuttaa työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta” tai vaikeuttaa työnantajan ja työyhteisön toimintaa. Irtisanominen on tälläkin hetkellä verrattain helppoa varoituskäytännön myötä.

Työsuhteen epävarmuus on suomalaisten voimakkaimmin kokema työntekijöiden hyvinvoinnin uhka ja stressin lähde. Heikentäminen saattaisi erikokoisten työpaikkojen työntekijät eriarvoiseen asemaan ja kohdentuisi arvioiden mukaan ensisijaisesti palvelualojen pieniin työpaikkoihin sekä naisiin.

Länsimaisen oikeusvaltion periaatteisiin ei kertakaikkiaan sovi mielivaltainen irtisanominen, jonka perusteena saattaa olla suorastaan pärstäkerroin, kritiikin esittäminen tai se, ettei sovi joukkoon.

Suomessa oli vuonna 2016 alle 20 hengen yrityksiä 347.500 ja niissä työntekijöitä 510.000, joten  esitys olisi koskenut ylivoimaista valtaosaa yrityksistä ja yli puolta miljoonaa suomalaista.

SAK:n suurimmat liitot, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Teollisuusliitto, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä muutkin liitot, STTKn Tehy ja Pro sekä Akavan OAJ ja Talentia ovat ryhtyneet vastatoimiin hallituksen suunnitelmien takia. Tehy on jo aloittanut toimet ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla ja keskiviikkona työtaistelutoimet aloitti PAM, SEL, Pro ja Sähköliitto.

Turun Vasemmisto vaatii, että suomalaista irtisanomissuojaa ei heikennetä, vaan sitä päinvastoin vahvistetaan työntekijöiden hyvinvoinnin, tulevaisuuden uskon ja turvallisuuden kokemuksen parantamiseksi sekä mielivallan ja stressin vähentämiseksi. Vakaassa ja luottavaisessa työvoimassa on Suomen tulevaisuus.

Turun vasemmisto kannustaa kansalaisia ja työntekijöitä osallistumaan laajasti irtisanomissuojan heikentämistä vastustavaan joukkoliikehdintään.

Lisätiedot:

Jaakko.Lindfors