Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä: Selvitys vanhustenhuollon tilanteesta tuotava kaupunginvaltuuston käsittelyyn

Måndag 2019-02-25 kl 19:54

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä vaatii, että Turun kaupunginvaltuuston käsittelyyn tuodaan selvitys vanhustenhuollon tilanteesta Turussa sekä yksityisiin yksiköihin tehdyn tehostetun valvonnan tulokset.

- On erittäin tärkeää, että Turun kaupunki laajojen vakavien laiminlyöntien esille tulemisen jälkeen on tehostanut kaupungin omaa valvontaa ulkoistettuihin yksiköihin. Näiden valvontakäyntien tulokset sekä laajempi selvitys hoidon laadun ja hoitajamitoituksen toteutumisesta niin ympärivuorokautisessa hoidossa kuin kotihoidossakin on tuotava valtuuston käsittelyyn, jotta kuntalaisten valitsemat edustajat voivat käydä keskustelua vanhustenhuollon parantamistarpeista, linjaa valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Anna Mäkipää.

Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmä on pitkään tehnyt töitä Turun kaupungin omien tehostetun palveluasumisen yksiköiden määrän lisäämiseksi. Vasemmistoliitto esitti myös lisämäärärahoja vanhuspalveluihin tämän vuoden talousarvioon sekä tehostetun palveluasumisen paikkojen lisäystä vähintään 120 paikan verran.

- Julkisuuteen tulleet esimerkit vakavista laiminlyönneistä vanhustenhuollossa ovat järkyttäneet suomalaisia syvästi. Oikeus arvokkaaseen vanhuteen pitää kuulua jokaiselle, ei vain niille harvoille, joilla on varaa. Vanhustenhuollon tilanteen käsittely kaupunginvaltuustossa on tärkeä tapa nostaa esille nämä kaikille kuntalaisille tärkeät palvelut, Mäkipää jatkaa.

Ryhmä jätti asiasta myös valtuustoaloitteen kaupunginvaltuuston kokouksessa ma 25.2.2019.

Lisätietoa:
Anna Mäkipää
Vasemmistoliiton Turun valtuustoryhmän varapj.