Lautakunnissa vaikutetaan kaupunkilaisten arkeen

Måndag 2013-12-02 kl 10:49 - Anna Mäkipää

Kunnallisvaalien jälkeen Turun kunnallisten luottamustoimien paikkajakojen selvittyä Turun vasemmistoliitto nimesi omat edustajansa lautakuntiin, liikelaitosten johtokuntiin ja muihin toimielimiin. Vasemmistoliiton edustajina Turussa toimii niin kokeneita konkareita kuin uusia vaikuttajiakin.

oksanen_riikka.jpg
”Politiikka on minulle ihmisten arkipäivää”, toteaa Riikka Oksanen, joka toimii kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenenä. Hän näkee politiikan keinona vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin ja nimeää tavoitteikseen tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden sekä ekologisuuden.

Turun poliittisten puolueiden välinen Turku-sopimus sekä sen pohjalta tehty nk. Uudistusohjelma pakottaa leikkauksiin myös kasvatus- ja opetuslautakunnan toimialalla. Esimerkkejä leikkauksista on jo nähtävissä: Lyseon lukion lakkauttaminen sekä koulujen ryhmäkokojen kasvattaminen ovat päätöksiä, joiden seurauksia pidetään Vasemmistoliitossa erittäin huolestuttavina. Näillä päätöksillä saavutetaan mahdollisesti hetkellisiä säästöjä, mutta kustannusvaikutukset näkyvät tulevaisuudessa entistä isompina menoina. Niin oppilaiden ohjaus ja tuki sekä opettajien jaksaminen kärsivät resursseja vähennettäessä. ”Vastuu turkulaisten perheiden tulevaisuudesta on kannettava paremmin. Kuntien taloustilanteen kurjistuessa suunnataan leikkauksia tasaisesti joka sektorille. Tällaiset hyvinvoinnin ydinkysymykset, kuten kasvatus ja opetus, eivät voi olla tasavertaisesti leikkauslistoilla”, linjaa Oksanen.
lahteenmaki_alpo.jpg
Turun kaupunginvaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Alpo Lähteenmäki pitää tärkeänä olla mukana päätöksenteossa, jonka kautta vaikeassa asemassa olevia ihmisiä on mahdollisuus auttaa. Työ sosiaali- ja terveyslautakunnassa pitää sisällään useita ajankohtaisia ja merkittävästi turkulaisten hyvinvointiin vaikuttavia asioita. Vuoden 2014 budjetin valmistelu on juuri meneillään. Hyvinvointitoimialalla on päätetty toteuttaa useita sopeuttamis- ja säästötoimenpiteitä vuoden 2013 alijäämän pienentämiseksi. ”Leikkaukset ja uudistamistoimenpiteet on kohdistettava siten, että kuntalaisten kannalta tärkeät palvelut eivät kärsi. Samalla pitää tarkastella, miten kallista ostopalvelu- ja ulkoistamistoimintaa saadaan vähennettyä”, toteaa Lähteenmäki.

Seppo Koski mainitsee asioihin paneutumisen ja vasemmistolaisten tavoitteiden ajamisen tärkeiksi poliittisessa toiminnassa. Koski toimii Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa.  Koski on toiminut pitkään kunnallispolitiikassa sekä ollut aiemmin töissä kaupungilla, joten toiminta Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa oli osin tuttua, mutta on tuonut eteen myös uusia asioita. Tällä hetkellä johtokunnassa käsitellään kiinteistöjen myynnin ja takaisinvuokrauksen järjestämistä. Jatkossa kaupungin merkittävimmät hallintorakennukset on tarkoitus myydä sijoittajille ja vuokrata ne välittömästi takaisin. ”Turun on kannattamatonta myydä omaisuuttaan, jota se jatkuvasti tarvitsee. Kiinteistösijoittajat ostavat kohteet riemurinnoin, kun tietävät saavansa varman vuokralaisen pitkällä sopimuksella. Vasemmistoliitto on vastustanut asiaa joka käänteessä”, kertoo Koski.koski_seppo.jpg

Kuten muillakin toimialoilla, myös kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa käsitellään kaupungin toimintojen kilpailuttamista. Kiinteistöliikelaitoksen osalta kilpailutus koskee mm. katujen, puistojen ja rakennusten ylläpitoa ja korjausta. ”Kilpailutuksen ehdot vaikuttavat siihen, millaista ylläpidon tasoa vaaditaan ja saadaan sekä minkälaista toimintaa veroeuroillamme rahoitetaan. Kilpailutuksen kriteerien asetteluun onkin vaikutettava”, Koski toteaa.

Turun kunnallisten toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat on luettavissa kaupungin Internet-sivuilla. Vasemmiston luottamushenkilöt toivottavat kaupunkilaiset keskustelemaan yhteisistä asioista kanssaan!

1 kommentar . Nyckelord: lautakunnat, kasvatus- ja opetuslautakunta, sosiaali- ja terveyslautakunta, kiinteistöliikelaitos, Riikka Oksanen, Seppo Koski, Alpo Lähteenmäki, Anna Mäkipää

Vasemmistoliitto vaatii ihmisoikeuksia esille myös Pietari-yhteistyössä

Tisdag 2013-09-17 kl 15:43 - Anna Mäkipää

Vasemmistoliiton nuorisolautakuntaryhmä jätti elokuun kokouksessa lautakunnalle aloitteen, jossa edellytetään ihmisoikeustilanteen esiin nostamista Turun ja Pietarin välisessä yhteistyössä. Aloite käsitellään kuntalaisaloitteena ja asian valmistelusta tiedotetaan lautakuntaa helmikuun loppuun mennessä.

Viime aikoina Venäjällä on säädetty ja tiukennettu useita kansalaisvapauksia rajoittavia lakeja. Esimerkiksi kokoontumisvapautta koskevaa lakia on tiukennettu ja Pietarissa hyväksyttiin viime vuonna kiistelty sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia rajoittava laki.

Turku ja Pietari juhlivat tänä vuonna näyttävästi 60. ystävyyskaupunkivuottaan. Vasemmistoliiton lautakuntaryhmä vaatii, että kaupungin nuorisopalveluiden toimijat ottavat ihmisoikeusasiat esiin pietarilaisten kollegoidensa kanssa. "Turun ja Pietarin yhteistyö on ollut monipuolista, mutta esiin on nostettava myös vaikeina pidettyjä aiheita", toteaa vasemmistoliiton edustaja Anna Mäkipää.

Turun kaupungin on otettava asia rohkeasti esille ja osoitettava, että se sanoutuu irti yhdenvertaisuutta heikentävästä kehityksestä. "Vaikenemalla Turku osoittaa hyväksyntänsä ihmisoikeuksien kaventamiselle", muistuttaa niin ikään puolueen edustaja Tuomas Polo.

Anna Mäkipää, puh. 050 3074423
Tuomas Polo, puh. 044 5531762

Kommentera inlägg. Nyckelord: Ihmisoikeudet, ystävyyskaupunki, seksuaalivähemmistöt, Anna Mäkipää, Tuomas Polo