Vasemmistoliitto vaatii ihmisoikeuksia esille myös Pietari-yhteistyössä

Tisdag 2013-09-17 kl 15:43 - Anna Mäkipää

Vasemmistoliiton nuorisolautakuntaryhmä jätti elokuun kokouksessa lautakunnalle aloitteen, jossa edellytetään ihmisoikeustilanteen esiin nostamista Turun ja Pietarin välisessä yhteistyössä. Aloite käsitellään kuntalaisaloitteena ja asian valmistelusta tiedotetaan lautakuntaa helmikuun loppuun mennessä.

Viime aikoina Venäjällä on säädetty ja tiukennettu useita kansalaisvapauksia rajoittavia lakeja. Esimerkiksi kokoontumisvapautta koskevaa lakia on tiukennettu ja Pietarissa hyväksyttiin viime vuonna kiistelty sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia rajoittava laki.

Turku ja Pietari juhlivat tänä vuonna näyttävästi 60. ystävyyskaupunkivuottaan. Vasemmistoliiton lautakuntaryhmä vaatii, että kaupungin nuorisopalveluiden toimijat ottavat ihmisoikeusasiat esiin pietarilaisten kollegoidensa kanssa. "Turun ja Pietarin yhteistyö on ollut monipuolista, mutta esiin on nostettava myös vaikeina pidettyjä aiheita", toteaa vasemmistoliiton edustaja Anna Mäkipää.

Turun kaupungin on otettava asia rohkeasti esille ja osoitettava, että se sanoutuu irti yhdenvertaisuutta heikentävästä kehityksestä. "Vaikenemalla Turku osoittaa hyväksyntänsä ihmisoikeuksien kaventamiselle", muistuttaa niin ikään puolueen edustaja Tuomas Polo.

Anna Mäkipää, puh. 050 3074423
Tuomas Polo, puh. 044 5531762

Kommentera inlägg. Nyckelord: Ihmisoikeudet, ystävyyskaupunki, seksuaalivähemmistöt, Anna Mäkipää, Tuomas Polo