Työllistäminen avain Itä-Turun ongelmiin - julkiset palvelut säilytettävä

Torsdag 2013-11-07 kl 20:37 - Elias Laitinen

Varissuo, kuten muutkin Itä-Turun lähiöt, on vilkas, monipuolinen ja elinvoimainen asuinalue. Jo pitkään korkeana pysynyt työttömyys luo kuitenkin seudulle kärjistyviä ongelmia. Työllistymisen tukeminen onkin avain Itä-Turun ongelmien ratkaisemiseen. Samalla on varmistettava, että vielä suhteellisen kattavia julkisia palveluja Itä-Turussa kuten muillakin lähiöalueilla kehitetään, eikä supisteta.

Turun työttömyys on maakunnan ja koko Suomen työttömyyttä merkittävästi suurempaa. Tämä tuntuu erityisesti lähiöissä ja on kaupungin asuma-alueiden eriarvoistumisen perussyy. Turun Vasemmistoliiton pitkä linja on tukea lähiöiden kehittämistä. Nyt on ensiarvoista todella käyttää Turun työllistämisvaroja työllistämiseen, sen sijaan että kaupunki maksaa vuosittain miljoonien eurojen ”sakkomaksuja” pitkäaikaistyöttömistään.

Varissuon ja muut Itä-Turun koulut, päiväkodit, terveysasema ja sosiaalitoimisto, nuorisotila, kirjasto ja Majanummen toimitila on ehdottomasti säilytettävä. Päivähoitopaikka on taattava laissa säädetyssä ajassa tasavertaisesti lähiöidenkin lapsille. Alueelle tarvitaan myös lisää ja uusia palveluita, vielä vuosia myös maahanmuuttajataustaisten asukkaiden kotoutumisen tukemiseksi. Alueen asukkaiden oman toiminnan tukeminen on välttämätöntä.

Suomessa jokainen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. On tärkeää, että tämä vapaus toteutuu myös käytännössä.  Siksi kaupungin hallitsemia vuokra-asuntoja tulee sijoittaa tasaisesti kaikille asuinalueille, jotta eri väestöryhmät voivat asua rinnakkain ja ongelmalähiöt eivät muodostu pysyväksi ilmiöksi Turussa.  Kaavoituksessa on varmistettava eri asumismuotojen tasainen jakautuminen koko kaupungin alueelle.

Kommentera inlägg. Nyckelord: Itä-Turku, Varissuo, työllisyys, Vasemmisto