Työpaikkoja elvyttämällä - Turun kannettava vastuunsa

Torsdag 2013-08-01 - Asko Mäki

Turun Vasemmistoliiton kunnallistoimikunta kannustaa Vasemmistoliiton johtoa ja ministeriryhmää sen toimiessa talouden elvyttämistoimien ja työpaikkojen puolesta.

Työttömyys ja varsinkin nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys pahenevat pääasiassa kansainvälisistä syistä johtuvan talouden taantuman pitkittyessä.  Nyt tarvitaan valtion tuntuvaa täsmäelvytystä työpaikkojen säilyttämiseksi ja uusien luomiseksi.  Elvyttävät täsmätoimet tulee suunnata jo aiemmin tarpeellisiksi todettuihin ja kestäviin kohteisiin, kuten liikenneverkon parantamiseen, edullisten vuokra-asuntojen rakentamiseen kasvukeskuksiin ja julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen toimitilojen ja koulujen korjaamiseen.

Turun telakan ja koko telakkateollisuuden toimintaedellytysten turvaamisesta on pidettävä kiinni.

Täsmäelvytys voidaan vielä rahoittaa valtion velkaa kohtuullisesti lisäämällä.  Valtion omaisuutta ei sen sijaan pidä myydä, ellei myyntituottoja saman tien kohdisteta omaisuutta vastaavasti kartuttaviin investointeihin.

Turun Vasemmistoliitto edellyttää, että Turun kaupunki kantaa tilanteessa vastuunsa.  Kaupunkilaisten tarpeellisista palveluista ja tukitoimista huolehtivia kaupungin työntekijöitä ei tule lomauttaa, saati irtisanoa.  Työllistävien ja Turun varallisuutta lisäävien investointien taso tulee pitää mahdollisimman korkeana.

Kaupungin on myös aktiivisesti tartuttava valtion tarjoamiin rahoitus- ja työllistämismahdollisuuksiin ja työllistämisvarat  on täysimääräisesti ja ajoissa käytettävä tarkoituksiinsa.  Viime vuosina kaupungille on työllistämistoimien laiminlyönneistä koitunut jopa kymmenen miljoonan euron menetykset vuosittain. Nuorisotakuu on toteutettava.  Kaupungilla on työllistämisvelvoite.

Kommentera inlägg. Nyckelord: työllisyys, elvytys