Puheenjohtajan vappupuhe

Onsdag 2013-05-01 - Asko Mäki

Puhe Youtubessa.

Turkulaiset, ystävät, toverit!

Tänä vuonna olemme kokoontuneet monia aikaisempia vuosia laajemmalla pohjalla tähän Aatteen ja ay-liikkeen vappujuhlaan.  Sydämellisesti tervetuloa kaikki!

Olemme sopineet, että tänään puheissa kukin tuo esiin oman ryhmänsä ja omia tavoitteitaan ja periaatteitaan.  Keskinäisen arvostelun aika ja paikka on toisaalla – ja Jari Tervoa mukaillen: sinne pääsee taksilla.  Toivottavasti onnistunut yhteinen kulkueemme ja tilaisuutemme on askel kohti koko työväen- ja vasemmistolaisen liikkeen yhteistä poliittisen vapun viettämistä tulevina vuosina myös Turussa!

Rauha ja solidaarisuus ovat suuria yhdistäviä asioita, joiden puolesta miljoonat ihmiset kokoontuvat punaisten lippujen alle tänäkin vappuna kaikkialla maailmassa.  Tämä ei ole mikään turha ja tyhjä rituaali, vaan poliittisen vaikuttamisen tärkeä muoto.

Ensi vuonna valitaan edustajat Euroopan parlamenttiin, sitä seuraavana Suomen eduskuntaan. Vasemmistoliitto lähtee kumpiinkin vaaleihin tavoitteenaan saada valituksi edustajia, jotka osaavat ja voivat todella käytännössä viedä vasemmistolaisia tavoitteita eteenpäin. Esimerkiksi STX:n Turun telakan tapahtumat vahvistivat jälleen kerran, että työntekijät tarvitsevat omia edustajiaan sinne, missä asioista päätetään.

Turun kunnallispolitiikassa haluamme samalla tavalla vaikuttaa työllisyyden, palveluiden ja alueiden kehittämiseksi.  Yhä selvempää on, että voimme saada pysyviä tuloksia tavoitteissamme vain, jos kykenemme jollakin konstilla murtamaan kokoomuksen valta-aseman Turussa. Vetoankin turkulaisiin sosiaalidemokraatteihin ja vihreisiin, ja miksei myös perussuomalaisiin: irtautukaa kokoomuksen talutusnuorasta ja alkakaa aitoon yhteistyöhön kanssamme turkulaisten parhaaksi!

Toverit ja ystävät, Vielä kerran tervetuloa - ja eläköön suomalaisen työn ja kansainvälisen työväenliikkeen juhlapäivä, vappu!

Vasemmistonuorten tervehdys vappujuhlassa täällä.

Kommentera inlägg. Nyckelord: vappu, Turku, kokoomus, hegemonia, Vasemmisto