Turun Vasemmistoliitto ei hyväksy sairaanhoitopiirin lomautuksia

Torsdag 2013-10-03 - Elias Laitinen

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johto suunnittelee koko henkilöstön lomautuksia vielä tämän vuoden joulukuulle. Sairaanhoitopiirin hallitus päätti 24.9., että henkilökunnan vapaaehtoiset palkattomat säästövapaat otetaan käyttöön ensi tilassa. Hallituksen oikeisto poisti äänestyksen jälkeen kohdan, jonka mukaan henkilökuntaa ei lomautettaisi vuonna 2013. Tänä vuonna toteutettavia lomautuksia vastaan olivat vasemmiston edustajat, yksi keskustan ja yliopiston edustajat. Hallitus ei kuitenkaan päättänyt, että lomautuksia tulisi käyttää tämän vuoden aikana.

Kunnallistoimikunta katsoo, että sairaanhoitopiirin johdon suunnittelemia lomautuksia ei tule toteuttaa, vaan palkkakulujen säästöjä tulee hakea ensisijaisesti kannustamalla henkilökuntaa vapaaehtoisiin palkattomiin säästövapaisiin. Lomautusuhka ja –päätös vähentää henkilökunnan halukkuutta säästövapaisiin, jolloin niiden vaikutus menojen leikkaukseen vähenee merkittävästi. Lopputuloksena ei todennäköisesti saavuteta parempaa tulosta kuin pelkillä säästövapailla. Lomautusten käyttö venyy aivan loppuvuodelle, kun taas säästövapaat voidaan ottaa käyttöön heti.

Hyvän henkilöstöpolitiikan ja henkilökunnan työmotivaation ylläpitämiseksi on myös tärkeä pidättäytyä lomautuksista, jotka rasittavat varsinkin pienituloisten hoitoalan työntekijöiden taloutta.

2 kommentarer . Nyckelord: lomautukset, sairaanhoitopiiri, Varsinais-Suomi, Vasemmisto, Turun Vasemmistoliitto