Anna Mäkipään puhe 1.5. toverihaudoilla

Fredag 2014-05-02 kl 10:30 - Anna Mäkipää

Hyvät toverit,

Tänä aamuna, vappupäivänä, olemme kokoontuneet tänne kunnioittamaan heitä, jotka kuolivat vasemmistolaisten arvojensa ja aatteensa vuoksi.

On olemassa asioita, jotka yhdistävät nyt meitä täällä olevia heihin, joiden vuoksi olemme tulleet tänne. On olemassa myöskin asioita, jotka erottavat meidät heistä.

Yhteiskunta, jossa elettiin noin sata vuotta sitten, oli täysin erilainen verrattuna nykyiseen, josta jotkut käyttävät nimitystä hyvinvointiyhteiskunta. Ihmisten elinolosuhteet ovat parantuneet tänä aikana monilta osin valtavasti. Yhä enenevissä määrin on kuitenkin alkanut kuulua kommentteja, joissa nimitystä hyvinvointiyhteiskunta käytetään ivallisesti. Kaikkien mielestä yhteiskuntaa, jossa elämme, ei enää voi kutsua hyvinvoinnin tyyssijaksi. On nimittäin tosiasia, että ihmisten väliset elintasoerot, köyhyys ja pahoinvointi ovat taas alkaneet lisääntyä.

Tämä kehitys ei koske pelkästään aluetta, josta puhutaan pohjoismaisina hyvinvointivaltioina. Globalisaation seurauksena olemme tulleet tietoisemmiksi maailmasta lisääntyvine ympäristöongelmineen ja konflikteineen. Pallollamme on valtavia ongelmia: tapamme elää saa aikaan ympäristön saastumista, nälkää ja sotia.

He, joita olemme tänne tulleet kunnioittamaan, näkivät oman aikansa ongelmakohdat. He toimivat rohkeasti sen puolesta, että ongelmakohdat saataisiin poistettua. Vaikka yhteiskunta on muuttunut melkoisesti tässä ajassa ja tilanne parantunut monin osin, on edelleen ihmisiä, jotka tarvitsevat puolenpitäjää.  Edelleen on ajankohtaista puolustaa heikompaa. Edelleen on tärkeää olla rohkea. Edelleen on vasemmistolaisia, jotka ovat valmiita toimimaan.

Viime vuosikymmenten aikana vapunvietossa on alkanut näkyä yhä enemmän ylioppilaslakkeja. Lakkien määrän lisääntyminen kertoo osaltaan yhteiskunnan muutoksesta. Kasvava lakkimäärä on merkki tasa-arvoisemmasta yhteiskunnasta, sillä – toisin kuin aikaisemmin - nykyään meillä on moninaisista taustoistamme riippumatta mahdollisuus kouluttautua. Tässä muutoksessa osansa on ollut niillä aiempien sukupolvien tovereilla, jotka näkivät tasa-arvoisemman tulevaisuuden olevan mahdollinen.

Voimme siis nähdä, mikä yhdistää meitä aiempien polvien tovereihin. Voimme myös nähdä, mikä erottaa meitä. Voimme tehdä samanlaista vertailua meidän nykyvasemmistolaisten kesken. Voimme kysyä, mistä asioista olemme keskenämme eri mieltä. Voimme kysyä, mitä yhteistä meillä on.

Me vastustamme eriarvoisuutta. Me vastustamme kapitalismia. Me haluamme rauhaa.  Me haluamme ihmisoikeuksien ja demokratian toteutumista. Me haluamme oikeudenmukaisuutta kaikille. Maailman muuttaminen ei tapahdu hetkessä, mutta maailmaa voi kuitenkin muuttaa paremmaksi vähän kerrallaan. Vasemmistolaisia ja vasemmistolaista toimintaa tarvitaan yhä. Nyt on meidän vuoromme nähdä ja osoittaa yhteiskunnan epäkohdat. Nyt on meidän vuoromme toimia.

Hyvää vappua toverit!

Anna Mäkipään puhe toverihaudoilla Turussa 1.5.

Kommentera inlägg. Nyckelord: mäkipää, toverihadat, vappu