Huolenpito on ainoaa rohkeaa uudistamista

Fredag 2015-02-27 kl 13:12 - Anna Mäkipää

Turun Vasemmistoliitto kiinnittää vuosikokouksessaan 26.2. huomiota kaupungissa valmistelussa oleviin leikkauksiin, joita yritetään viedä läpi Uudistamisohjelma 3:n nimellä. Vasemmiston mukaan laadukkaista sosiaali- ja terveyspalveluista, koulutuksesta ja ennaltaehkäisevistä vapaa-ajan palveluista on pidettävä huolta erityisesti taloudellisessa taantumassa.

Julkisten palveluiden merkitys korostuu erityisesti korkean työttömyyden tilanteessa. Turun kaupunkiseudulla alueellinen eriytyminen esimerkiksi terveydessä ja työttömyydessä on todettu useissa tutkimuksissa. Tämä kehitys voidaan kääntää aktiivisella politiikalla, jota vasemmisto nyt tarjoaa vaihtoehtonaan. Lähipalveluilla on huomattava rooli alueellisen tasa-arvon luojana.

Panostamalla lähipalveluihin luodaan positiivinen kierre, jonka merkitys näkyy tulevaisuudessa paitsi asukkaiden hyvinvointina, myös raskaiden ja kalliiden korjaavien palveluiden vähentyneenä tarpeena.

Turun Vasemmistoliiton mukaan valmistelussa olevassa Uudistamisohjelma 3:ssa ei pidä sortua lyhyen tähtäimen säästöihin, jotka tulevat tulevaisuudessa sekä taloudellisesti että inhimillisesti turkulaisille kalliiksi. Järjestön mukaan kaupungin taloudellinen tilanne ei ole niin hälyttävä, että äkkinäisiin, hallitsemattomiin leikkauksiin olisi tarvetta. Turun Vasemmistoliitto kannattaa vain sellaisia säästötoimenpiteitä, jotka tuovat tosiasiallista säästöä myös pitkällä tähtäimellä.

“Esimerkiksi lähikirjastot ovat ahkerasti käytetty kuntalaisten tasa-arvoa, sivistystä ja hyvinvointia luova palvelu. Lähikirjastojen toiminnan supistamiselle ei ole taloudellisia perusteita,” muistuttaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Anna Mäkipää.

Järjestön mukaan kirjastojen itsepalvelutoimintaa voidaan kehittää nykyisten palveluiden monipuolistajana, mutta ei leikkaustoimena, joka rajaa osan palveluiden käyttäjistä toimintojen ulkopuolelle. Itsepalvelukirjastot rajaavat käyttäjien ulkopuolelle kirjastoa itsenäisesti käyttävät alle 15-vuotiaat lapset ja nuoret. Myös osa ikääntyneistä kokee vaikeana henkilökohtaisen palvelun puuttumisen ja lainausautomatiikan käyttämisen.

Turun kaupungilla on valtava rooli koko alueen kehityksen veturina. Turun Vasemmistoliitto haluaa, että Turku kantaa vastuunsa ja panostaa palveluihin, jotka luovat hyvinvointia ja elinvoimaa.

Lisätiedot:

Anna Mäkipää