Vasemmistoliiton valtuustoryhmä vaati kaupunkia puuttumaan päivähoidon laittomaan tilanteeseen

Tisdag 2013-05-07 - Johannes Yrttiaho

Valt. Li Anderssonin valt. Mirka Muukkosen kannattamana tekemä valtuustoryhmän ponsiesitys:

Kaupunginvaltuusto haluaa erityisesti kiinnittää huomiota tarkastuslautakunnan varhaiskasvatuksen "Latua lapsille"-arviointiraportissa esitettyihin tietoihin mitä tulee subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteutumatta jäämiseen, palveluiden saatavuuden epätasa-arvoon eri kaupunginosissa, palvelutarpeen kasvuun sekä päivähoidon tilojen kuntoprosentista.

Kaupunginvaltuusto painottaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteutumisen tärkeyttä lakisääteisenä kunnallisena peruspalveluna ja esittää siksi pontenaan, että kaupunginhallitus sekä kasvatus- ja opetuslautakunta ryhtyy toimenpiteisiin erityisesti 4 kuukautta ylittävien jonojen purkamiseksi, palveluiden kattavuuden parantamiseksi erityisesti itäisellä palvelualueella sekä uudisrakennusten toteuttamiseksi vastauksena kasvavaan palvelutarpeeseen.

Valtuusto esittää huolensa raportissa ilmenneisiin eroihin päivähoidon kattavuusprosentin osalta. Alimmat kattavuusprosentit ovat pohjoisella ja itäisellä palvelualueella, ja itäisellä palvelualueella on muita alueita selkeästi pitempi 4 kuukautta ylittävä jono. Investointisuunnitelmasta käy ilmi että itäiselle alueelle ei ole vireillä yhtään uudishanketta, ja pohjoiselle palvelualueelle vain yksi. Erityistä huomiota on siksi kiinnitettävä itäisen palvelualueen varhaiskasvatuksen palveluiden saavutettavuuden parantamiseen sekä paikkamäärän lisäämiseen sillä alueella.

---

Valt. Johannes Yrttiahon valt. Pasi Heikkilän kannattamana tekemä päätösehdotus:

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan raportin ja lähettää raportin kaupunginhallitukselle ja kasvatus- ja opetuslautakunnalle tarvittavia toimenpiteitä varten. Kaupunginvaltuusto kiinnittää kaupunginhallituksen ja lautakunnan huomiota erityisesti siihen, että kuten tarkastuslautakunnan raportista (s.39) käy ilmi, varhaiskasvatuksen jono rikkoo lakia lasten päivähoidosta. Tilanne on jatkunut jo pitkään. Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus ja lautakunta ryhtyvät välittömästi toimenpiteisiin laittoman tilanteen korjaamiseksi.

Nyckelord: päivähoito, valtuustoryhmä, kaupunginvaltuusto, Turku